Guerlain – nuo acto iki imperijos, II dalis

Pirma dalis – Guerlain – nuo acto iki imperijos

La Belle Époque

Po Aimé Guerlain šlovės zenito 1889-aisiais – Eifelio bokšto kvepalų Jicky, Maison Guerlain vairą perima pats sūnėnas Jicky, Jacques Guerlain. Lygiai kaip Aimé ir Gabriel, taip ir trečioji karta – Gabriel sūnūs Jacques ir Pierre – pasidalina pareigas. Pierre, kaip ir tėtis Gabriel, imasi verslo administravimo ir plėtros, tuo tarpu Jacques jau šešiolikos tūno laboratorijoje su dėde Aimé ir 1895 – aisiais tampa trečiąja oficialia namų nosimi.

Image

Jacques – neabejotinas XX-ojo amžiaus pradžios genijus, per šešiasdešimt kūrybos metų pasauliui padovanojęs didžiuosius šedevrus, tarp kurių ir visų laikų Guerlain vėliavą Shalimar. Jau su Jicky pradėtas parfumerijos sampratos perversmas toliau sėkmingai vystomas Jacques. Pirmieji 1895 – aisiais pasirodę Jardin de mon curé (mano klebono sodas) ir dar po penkmečio – Voila pourquoi j’aimais Rosine (štai kodėl myliu Rosine) išmuša Prancūzijos parfumerius iš vėžių. Kas per provokuojantys pavadinimai? Kodėl jų nepavadino Rožių sodais ar Narcizų puokšte? Bet Jacques tik šypsosi – jis pirmasis perpranta šios srities filosofiją. Kvepalai nebėra vien tik kvepalai, tai – meno rūšis, kvapo išorės ir paviršiaus sintezė, buteliuko, kaspino, pavadinimo ir paties kvapo harmonija. Guerlain pirmieji ima pardavinėti žmonėms ne kvepalus, o kvapą, ne medicininį buteliuką su skysčiu, o emociją, būseną ir išskirtinumą.

Image

Prancūzijoje – La Belle Époque, kuri tęsis iki pat Pirmojo Pasaulinio karo pradžios. XX-ojo amžiaus tragedijos dar labiau išryškina šį laikmetį kaip gyvenimo džiaugsmo periodą, visuotinio klestėjimo, taikos, pertekliaus ir optimizmo metą. Patys turtingiausi lankosi Operos teatre ar kazino, visiems kitiems lieka tenkintis kabaretais ir bistro. Liejasi vyno ir absento upės, Moulin Rouge kiekvieną vakarą pilnutėlis. Burleskos ir kankano populiarumas muša visus rekordus. Monmartro karaliene vadinama La Goulue (nepasotinamoji) Louise Weber – ryškiausia kabareto žvaigždė, kurią Henri de Toulouse-Lautrec perkelia ant savo žymiųjų plakatų. Vėliau pastaroji, apakinta šlovės, nuspręs atsiskirti nuo Moulin Rouge trupės ir gastroliuoti viena, bet, užuot patiesusi Prancūziją po kojomis, privers visus buvusius gerbėjus nusisukti ir ją užmiršti. La Goulue iš didelės nevilties prasigers ir sustorės, o kažkas prisimins ją matęs sugrįžusią į Monmartrą 1928-aisiais, už kampo pardavinėjančią cigaretes ir riešutus.

Image

Vis dėlto, Paryžiui tai nerūpi: jis skęsta svaigaluose, linksmybėse ir meilėje. Pasitraukusią La Goulue keičia ir į plakatus braunasi Jane Avril, naujoji kabareto diva. Liūdesiui ir nuoskaudoms dabar netinkamas metas ir vieta. Klesti haute couture ir haute cuisine; visi puošiasi spalvotomis plunksnomis, eina savęs parodyti į brangiausią Maxim‘s restoraną ir daužo plačias saldaus šampano taures, dar prieš gerą šimtmetį sukurtas pagal Marijos Antuanetės krūties formą.

Image

Image

1906-ieji; post-impresionistas Paul Cézanne vėlų spalį darbuojasi lauke. Purškia lietus, ir tik po kelių valandų, jau gerokai permirkęs, jis nusprendžia eiti namo. Beeidamas susmunka ir guli žolėje be sąmonės tol, kol jo nepamato pro šalį važiavęs vairuotojas. Namie tarnaitė masažuodama šildo Paul rankas ir kojas, o pastarasis atsigavęs nutaria rytojaus dieną grįžti prie darbų, kur netrukus nualpsta ir jau niekada nebepasikelia iš lovos, o po kelių dienų miršta nuo plaučių uždegimo.

Nepaisant to, Prancūzija šoka, atmosfera vibruoja, joie de vivre varva iš taurių. Pablo Picasso išgyvena linksmą Rausvąjį kūrybos periodą.1906-aisiais Guerlain pristato naujus kvepalus – Après l’Ondée – vieną gražiausių ir vertingiausių savo kūrinių. Après l’Ondée – tikras impresionistinis paveikslas, atkuriantis akimirką tik ką palijus pavasarį sode. Trumpos pavasario liūtys – vėsios, bet greit išgaruojančios, susigeriančios į žemę, išjudinančios gėlių stiebus. Vienareikšmiškai genialus kvapas, kurio trapumą ir laikinumą Jacques Guerlain pavyksta uždaryti buteliuke, tarsi kviečia šokiui basomis ant rasotos žolės, nes jau lenda pirmieji saulės spinduliai ir tuoj viskas dings it niekad nebūtų buvę. Pirmosios natos padvelkia vėsa: šaltu vandeniu ir prausiamais akmenimis, kurių įspūdžiui sukurti Jacques naudoja anyžių, bergamotę ir karčiuosius migdolus. Bet – nespėji gerai įsiklausyti – ir kvapas jau šyla, minkštėja. Vanduo garuoja, šlapia žemė džiūsta, skleidžiasi našlaitė, irisas, sausėjantis į pudrinę bazę, kol lieka tik įspūdžio nuotrupos, prisiminimas to, ko jau nebeatkursi.

Image

Kaip Prancūzija gyvena „čia ir dabar“ nuostata, taip ir impresionistine maniera sugauta akimirka byloja apie dabarties grožį ir būties svaigulį. Gal kaip tik todėl man Après l’Ondée liūdniausias kada sutiktas kvapas, įkūnytas skaidrus liūdesys skaidriame buteliuke. Tikriausia nostalgija kažkam, ko gal niekad ir nebuvo: paliktiems mylimiesiems, didelėms svajonėms, patiems brangiausiems, kuriuos prisiminus širdis virpa. Viskas lyg ir tikra, ir netikra, yra ir nėra, o jei ir buvo, jau niekad nebebus.

Image

Artinasi karas. Gimsta Jean-Paul Sartre, vėliau išplėtosiantis egzistencijos klausimą, tik šįkart jau su karo antspaudu istorijoje. Dar keli metai, ir Jacques sukurs karo nuojautos kvepalus – L‘Heure Bleue. Bet kol kas jaudintis dar anksti, dabar, kai viskas klesti ir žydi, o skausmą gali skandinti absente. Après l’Ondée – tai kvepalai-paveikslas, sulietos akvarelės, plazdantis sijonas, ant akių užkritusi plaukų sruoga, pradėti ir palikti laiškai, neišsiųsti pasiilgimai ir susapnuoti prisilietimai; blyškios odos ir palaužtos sielos kvepalai. Lygiai po 35-ių metų vandenyje gyvenimą užbaigs Virginia Woolf. Tai širdį draskantis, o ne ją prikeliantis kvapas, kai dar bandai keltis iš ligos patalo, bet susmunki. Savižudžių kvepalai? Galbūt, tik ar ne viskas miršta kiekvieną sekundę ir (nebe)atgimsta iš naujo?

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s