Orlando, kvapas – širdgėla.

She’s lived for 400 years and hardly aged a day; but, because this is England, everyone pretends not to notice.

Orlando, koks keistas kūrinys. Kokia keista knyga, pačios Virginia Woolf pavadinta knygiūkšte. Koks keistas filmas, vienų dievinamas, kitų nutylimas, atrodo, nekritikuotinas. Žiūri ir bijai nesuprasti.

Tilda Swinton man visada kėlė siaubą. Tas jos sudievinamas androginiškumas, ateivio veidas, lyg žinotų kažką, ko kiti nežino.

Nieko ji nežino, ir tai kelia pyktį. Nors kalta čia ne ji.

images

Kad ir kaip ten būtų, reikia pripažinti, kad suvaidinti Orlando būtų galėjęs nedaug kas. Tokia specifinė tema, atrodo, pati šaukte šaukėsi kokio nors lieso belyčio padaro kraują stingdančia balta oda ir veidu, sudarytu vien iš linijų.

Ir tas kraupus balsas – lyg jai kiekvieną kartą prabilus regisi, kad ji penkerius metus nekalbėjo.

Atmetus asmenines nuostatas, iš visų jėgų stengiausi įsijausti į filmą, bet tas metalinis lakstančių akių žvilgsnis varė iš proto. Filmą pavadinčiau vienu anglišku žodžiu – creepy. Ne šleikštuliu, ne pasibaisėjimu. Greičiau jausmu, kai kiek pašiurpsta oda ir pasidaro taip nejauku, kad nėra kur slėptis. Baisiai nejauku.

orlando

Jardins d’écrivains turėtų būti bent kažkiek pažįstami parfumerijos ir literatūros gerbėjams. Išgarsėję kaip knygas į kvepalų buteliukus sugebėję įlašinti parfumerijos namai, Jardins d’écrivains – absoliučiai naujas potyris net ir visko mačiusiems. Nebūtina skaityti P.Süskind “Kvepalų”, kad imtume užuosti aprašomus kvapus, įsivaizduoti šviežias slyvas, žuvų turgų, drėgną odą. Dažnai neatkreipiame dėmesio, o gal net ir nepagalvojame, kad kiekvienoje knygoje raktiniais žodžiais užkoduotas ir jos aromatas: lyjantis lapkritis už lango, sudžiūvęs purvas ant batų, jazminų arbata, cigaretė, mediniai laiptai, geležiniai traukinių peronai.

Dievas slypi detalėse?

Tą patį tinkamu laiku ir tinkamoje vietoje pagalvojo ir Anais Biguine, Jardins d’écrivains nosis. Idėja sujungti kvepalus ir literatūrą, įsivaizduoti ir materializuoti knygos kvapą, knygos aplinkos charakterį, tvyrančią nuotaiką ir aurą Anais Biguine kilo lankantis name, kuriame kadaise gyveno V.Hugo.

Šiandien J’ardins d’écrivains (rašytojų sodai) jau skaičiuoja visą liniją kvepalų, žvakių ir aromatų voniai, įkvėptų Wilde, Maupassant, Colette, Tolstoj, Sand, Hugo. Paskutinis kūrinys – Orlando – turėjo būti mažų mažiausiai keistas. Nors keistas čia – per silpnas žodis.

jardins-decrivains-orlando-perfume-cafleurebon

Keli mililtrai Orlando, gauto iš pačios Anais, atsidaro neįtikėtinai unikaliu imbiero, Peru pipiro ir apelsino deriniu. Kaip Orlando sausas veidas, jo vyriški kieti rūbai, išdžiūvęs alsavimas iš burnos, priplėkusios rūmų angos. Kvapas po truputį šyla, jaučiami gvazdikėliai, ambra, pačiulis. Viskas kartu – kaip dukart pasikartojanti lietaus scena, kažkokia šlapia širdgėla. Bazėje nurodomas muskusas, Peru balzamas, Gajako mediena.

Image

Galvoje netelpa, kaip tas pats kvapas vieną akimirką atrodo tamsus ir ištrauktas iš skrynios, kitą – keistai nušviestas, apdulkėjęs ir šnarantis. Nejaukus kaip tylos pauzės, kaip kalbėti nepratęs Orlando balsas, kaip bauginanti what about tomorrow scena su rusaite ant ledo.

Ir – panorėjus – kvapas tampa visai pudriniu ir tinkamu prašmatniai arbatėlei, diskutuojant apie poeziją. Bet visada vienai sėdint ant sofos, kas, kad arbatėlė neformali.

Orlando visada jaunas. Jis kažkoks…amžinas. Jis tvyro, atsistoja kitoje kambario pusėje, laukia. Jis gąsdina kaip po ledu sušalusi moteris, žalias sriubos viralas iš metalinio indo, užmigimas ir nebeprabudimas.

Kaip ir šis keistą šiurpulį keliantis bėgimas į niekur.

You suffer in advance.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s